تبلیغات
دغدغه های رهبری

دغدغه های رهبری
مقاومت
قالب وبلاگ

در بازسازی حماسه عاشورا دو نظریه پیش می‌آید. نظریه صالحی‌ نجف آبادی كه معتقد بود حركت امام حسین (ع) به سمت كربلا نه برای شهادت كه برای كسب قدرت سیاسی بوده است و شریعتی كه می‌گفت كه خروج امام‌حسین (ع) از مكه و نیمه تمام‌گذاشتن حج نه به قصد پیروزی بلكه به قصد شهادت و رسواكردن و افشای یك انحراف بزرگ بوده است. او معتقد است در عصر نتوانستن، انسان از بایستن معاف نمی‌شود و شهادت به عبارتی می‌شود یك نوع روش آگاهی‌بخش. مرگ ضمانتی می‌شود برای حیات. شهادت، می‌شود انتخاب آگاهانه مردن و نه یك اتفاق. نرفته‌ای سرنگون كنی و اتفاقا كشته شدی. می‌دانی كه می‌میری اما به قصد اینكه تضمین كنی حقیقتی را. شهادت، انتخاب مرگی آگاهانه است برای افشا‌گری، برای آگاه‌سازی، آگاهی‌بخشی و نه تاكتیك كسب قدرت. چرا كه اساسا او از یك سو، معتقد است آگاهی پیش‌شرط هر انقلابی است و دوما بر عهده مردم است و به نیابت از آن‌ها نمی‌شود انقلاب كرد. شهادت در نتیجه ادامه كار آگاهی‌بخش تلقی می‌شود. این است كه امام‌حسین(ع) و زینب(س) را با هم می‌خواهد و تفسیر می‌كند. از همین‌رو است كه میان جهاد و شهادت تفكیك قایل می‌شود. شریعتی معتقد بود پیروزی قبل از آگاهی فاجعه است و با همین رهیافت در عصر نتوانستن‌ها اقدام عاشورایی امام‌حسین‌(ع) را عملی به منظور آگاهی‌بخشی به توده‌ها و رسوایی نظام طاغوت می‌داند و نه تاكتیك كسب قدرت. شكی نیست كه تفاوت این نگاه با نگاه چریكی در زمانه شریعتی توسط مخاطب برانگیخته دیده نشد.( سوسن شریعتی)


[ دوشنبه 21 آذر 1390 ] [ 08:41 ب.ظ ] [ حمید مظاهری راد ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

حمیدمظاهری راد فعالترین وبلاگ نویس تبریزی با یکصد وب سایت در زمینه های مدیریتی سیاسی ادبی فرهنگی هنری ورزشی علمی اجتماعی تاریخی عرفانی گردشگری و...
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
ایران رمان